Zoete pompoensoep

Als echte soepliefhebber maak ik echt overal soep van, vooral in de winter is het minstens 3x per week raak. Maar ook in de zomer kan ik een lekkere bak soep niet laten staan. Pompoensoep is daar een goed voorbeeld van.


Ik geeft toe, pompoen is niet altijd even goedkoop, maar als het in het seizoen is of in de aanbieding, sla ik mijn slag :)

Wat heb je nodig?

- 2 grote zoete aardappels
- 1 kleine pompoen of 2 grote stukken voorgesneden zoals je ze vaak op de markt of bij de toko ziet.
- 1 liter water
- 2 groentebouillonblokjes
- half pakje tomatensaus, ik gebruik de pommodorisaus van AH.
- crème fraîche
- eventueel wat verse koriander

Hoe maak je het?

Schil de zoete aardappels en snijd ze in kleine stukken. Kook deze in de bouillon tot ze bijna gaar zijn.

Voeg dan de in stukken gesneden en gewassen pompoen toe. De schil kun je gewoon laten zitten, maar wel even de draden en pitten verwijderen. Laat het geheel met de deksel op de pan even zachtjes pruttelen tot de pompoen gaar is.

Mix met een staafmixer de soep tot een gladde massa. Het is nu een dikke soep.

Voeg naar smaak de tomatensaus toe. Deze is ook vrij dik, dus de soep blijft dik. Wil je hem liever wat dunner, voeg dan nog wat water met een bouillonblokje toe.

Je kan naar smaak nog wat kruiden toevoegen, als je dat lekker vindt.

Dien de soep op met een schep crème fraîche erdoor en strooi wat fijngehakte koriander erover.

Eet smakelijk!

Tip: Je kan de pitten van de pompoen roosteren in een droge koekepan en deze over de soep strooien



Reacties