Mexicaanse ovenschotel

Je hebt wel eens van die momenten dat je plant wat je gaat koken, maar als dan het puntje bij het paaltje komt, heb je er geen trek in of geen zin om het te maken. Dat is niet altijd een probleem, want vaak kun je het dan een dag later alsnog maken. Maar lastiger is het als je dat overkomt als je bijvoorbeeld het vlees voor dat gerecht uit de vriezer hebt gehaald. Vaak kan het nog wel een dagje in de koelkast blijven liggen, maar ik doe dat liever niet.

Vandaag had ik zo'n moment. Ik ging moussaka maken en had heel braaf gisteravond het ingevroren gehakt in de koelkast gelegd zodat het kon ontdooien. En toen had ik gewoonweg geen zin om het te maken. Normaal zou ik mezelf gewoon een schop onder m'n kont geven, maar ik heb dat allemaal net zo lang uitgesteld dat als ik het alsnog zou maken, ik net voor bedtijd mijn eten zou hebben. Niet handig dus.



Het  voordeel van dit soort momentjes is dat je er creatief van wordt. Want wat moest ik met het gehakt doen. Ik kon het natuurlijk alvast bereiden zodat ik een gedeelte van de moussaka al klaar had om het dan vervolgens morgen af te maken. Maar morgen heb ik een drukke dag en ik ken mezelf. Dat ga ik zeker niet doen. Dus het moest iets anders worden.

Na een blik in de voorraadkast besloot ik een Mexicaans-achtige ovenschotel te proberen. Niet al te moeilijk. Snel klaar en smakelijk. Tenminste, daar hoopte ik op. En ja hoor, dat was het ook! Deze wil ik jullie dan ook niet onthouden.

Wat heb je nodig?
(4 personen)

- 500 gram gehakt, rund of half-om-half
- 1 blikje tomatenblokjes
- 1 klein blikje mais, uitgelekt
- 1 theelepel komijn
- 1 eetlepel gedroogde oregano
- 1 grote ui, in stukjes
- 2 teentjes knoflook, gehakt of geperst
- een handje verse koriander, gehakt
- 50 ml melk
- klontje boter
- 500 gram kruimige aardappels, in kleine blokjes
- mespuntje chilipoeder
- tabasco
- 125 gram kaas
- zout en peper

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 graden. 

Bak het gehakt rul en kruid deze vast met lekker veel peper en een beetje zout. Giet het overtollige vet af en bak dan de ui en de knoflook mee tot de ui glazig ziet. 

Doe de komijn en chilipoeder erbij en bak deze even kort mee. Voeg daarna de tomatenblokjes, oregano en mais toe. Schenk er een naar smaak een paar druppeltjes tabasco bij. 

Kook intussen de aardappelblokjes in ca 10 minuten gaar. 

Laat ze uitlekken in een vergiet. Gooi de aardappels terug in de pan en stamp deze tot een puree. Schenk de melk bij de puree en kruidt de puree met zout en peper. Meng dit goed. Doe er dan nog de helft van de geraspte kaas door. 

Gooi de koriander bij het gehaktmengsel en roer goed door. Verdeel het gehaktmengsel in een ingevette ovenschaal. Verdeel hierover de aardappelpuree. Strooi het resterende kaas over de ovenschotel en bak deze in 30 tot 40 minuten af in de voorverwarmde oven. Als het mooi bruin kleurt, is hij klaar.

Laat de ovenschotel dan nog even ca. 10 minuten afkoelen op het fornuis. Hierdoor blijft hij mooier compact bij het opscheppen. De schotel is zelf is zo warm, dat hij nog steeds heet is als je hem gaat eten. 

Eet smakelijk!


Reacties