Goulash

Goulash. Dat doet mij zo enorm aan vroeger denken. Ik was er gek op. Meerdere borden vol kon ik ervan leegeten. Maar om eerlijk te zijn, heb ik destijds nooit zelfgemaakte goulash gegeten. Zoals zoveel maaltjes bereidde mijn moeder dit met een zakje van Honig of Knorr. Niet dat het niet lekker was, het was heerlijk! Maar ik wilde toch mijn eigen versie maken, omdat het gezonder en meestal ook goedkoper is.

Het heeft me wat tijd gekost op het internet om een recept te vinden dat mij de lekkerste leek. Dat heb ik toen uitgeprobeerd en het was heerlijk. Maar stom genoeg, heb ik dat recept niet geprint, opgeslagen of er een bladwijzer (bookmark) voor aangemaakt. Dus toen ik het nog eens wilde maken, kon ik het niet meer vinden. Dom, dommer, domst!


Gelukkig wist ik nog wel ongeveer wat er in ging en in welke volgorde. Dus ik heb een nieuwe poging gewaagd en het was weer heerlijk.

Wat heb je nodig?

- 500 gram rundvlees, in blokjes
- 2 uien, in stukjes
- 1 rode paprika, in grove stukjes
- 1 groene paprika, in grove stukjes
- 2 teentjes knoflook, fijngesneden of door de knoflookpers
- 500 ml runderbouillon, zelfgemaakt of van een blokje
- 2 eetlepels paprikapoeder
- 1 theelepel komijnpoeder
- 2 laurierblaadjes
- 140 gram tomatenpuree
- 2 eetlepels bloem

Hoe maak je het? 

Strooi de bloem over de rundvlees en meng dit goed. Zorg dat alle stukjes vlees goed bedekt zijn met de bloem. Bak de het vlees in boter tot het dichtgeschroeid is. Het hoeft niet gaar te zijn, omdat het nog heel lang gaat stoven.

Doe de uien en de knoflook bij het vlees in de pan en bak deze even mee. Voeg dan de paprika, rood en groen, de champignons en de komijn en paprikapoeder toe. Bak ook deze even mee. Voeg de tomatenpuree en bak dit mee tot de zurige geur weg is. 

Schenk dan de bouillon erbij en breng het aan de kook. Voeg de laurierblaadjes toe, zet het vuur laag en laat de goulash zachtjes 3 uur koken. 

Proef de goulash en voeg naar smaak zout en peper toe.

Serveer de goulash met rijst.

Eet smakelijk!

Tip: voeg eventueel kleine stukjes groenten toe aan de rijst. 

Tip: voeg voor een pittige versie gehakte rode peper toe. Doe dit dan tegelijk met de paprika en de champignons




Reacties