Bobotie

Ooit maakte ik Bobotie uit een van mijn vele receptenboeken. Het klonk wel lekker en dat was het ook. Tegenwoordig kun je het met een pakje van het welbekende merk maken. En ik snap dat dat makkelijker is, maar zoals met eigenlijk al die zakjes, smaakt het niet zoals een echte Bobotie hoort te smaken.


Helaas kon ik dat eerste recept niet meer terugvinden, maar vond ik wel een andere die na uitproberen ook verrukkelijk is. Je hebt er redelijk wat voor nodig, maar de kruiden heb ik meestal wel in huis en de andere ingrediënten zijn niet het duurst om aan te schaffen. Zo gek is dat niet, aangezien het een typisch Zuid-Afrikaans recept is en daar nu eenmaal niet gekookt werd met de duurste ingrediënten zoals ze bijvoorbeeld wel doen in landen als Frankrijk.


Wat heb je nodig?(4 personen)


- 1 kg gehakt, lam of rund (ik haal bij mijn Turkste supermarkt een mix van lam en rund omdat die het goedkoopst is)

- 2 uien

- 1 dikke snee witbrood

- 250 ml melk

- 2 eieren

- 1 eetlepel kerriepoeder (ik gebruik echter garam massala)

- 1,5 eetlepel suiker

- 2 theelepels zout

- 1/2 theelepel peper

- 1/2 eetlepel kurkuma (koenjit)

- 2 eetlepels azijn of het sap van 1 citroen

- 1 eetlepel geschaafde amandelen

- 125 gram rozijnen zonder pit

- 4 laurierbladeren

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180°C. Maak de uien schoon en snipper deze. Fruit de ui in boter totdat ze bruin zijn.

Voeg het gehakt toe en bak dit rul.

Week het brood in de melk en druk de melk er daarna weer uit. Kneed het brood fijn.

Meng alles, behalve 1 ei, 1/2 kopje melk  en de laurierbladeren, met het gehakt en de uit.

Schep het mengsel in een ingevette ovenschaal. Steek de laurierblaadjes rechtop in het mengsel.

Bak de schotel voor ongeveer 45 minuten. Maar let op: haal na ongeveer 15 minuten de schaal even uit de oven. Klop het overgebleven ei met de melk en schenkt dit over de schotel. Zet de Bobotie terug en bak nog een half uur.

Serveer de bobotie met (gele) rijst, komkommersalade en eventueel chutney.

Eet smakelijk!

Reacties