Champignonragout

Ooit was ik tegen ragout. Waarom? Nou, omdat ik die ragout uit blikjes in die voorverpakte bladerdeegbakjes echt ontzettend smerig vind. Ik hoop niet dat ik nu iemand voor het hoofd stoot, omdat die er gek op is. Het ligt ook echt aan mij. Ik ben ook niet gek op kroketten. Tenminste, niet de echte kroketten zoals die van Van Dobben. Daar doe je mij dus geen plezier mee.
En toen kreeg ik ooit bij vrienden thuis kippenragout. Ik was een beetje huiverig, maar ik vond het heerlijk! En sindsdien ben ik fan van ragout. Ik was al fan van champignons, dus toen ik een recept voor champignonragout tegen kwam, moest ik hem proberen. Maar dan wel op mijn goedkope manier. En yum!




Wat heb je nodig?

- 500 gram champignons, in plakjes
- 25 gram boter
- 2 (rode) uien, gesnipperd
- 2 teentjes knoflook
- 25 gram bloem
- 500 ml bouillon, zelfgemaakt of van 1 blokje naar keuze (groenten, rund, kip of bospaddestoelen)
- 1 eetlepel paprikapoeder
- 2 theelepels gedroogde oregano
- mespuntje chilipoeder
- zout en peper
- 1 eetlepel creme fraîche (optioneel)

Hoe maak je het?

Verhit de boter in een pan. Fruit de ui en de knoflook tot de ui glazig ziet. 

Voeg de champignons toe en bak deze ca 10 minuutjes mee. Gooi de kruiden erbij en roer door. 


Strooi nu de bloem erover en bak dit eventjes mee. Voeg de helft van de bouillon toe, roer het door en breng zachtjes aan de kook. Voeg beetje bij beetje bouillon toe. Het geheel wordt nu steeds dikker. Als het de juiste dikte heeft, geen vocht meer toevoegen. Als het te dik is, dan nog een scheutje water. Blijf goed roeren en laat het nog heel even pruttelen.

Proef de ragout nu en voeg eventueel nog wat zout en peper toe. Als je het lekker vindt, kun je nu de creme fraîche er doorheen roeren. 

De champignonragout is heel lekker met rijst of bijvoorbeeld voor de lunch op een geroosterde boterham. Bestrooi eventueel met nog wat verse peterselie. 

Eet smakelijk!

Je kunt de ragout prima invriezen. 

Reacties