Pannenkoeken

Niets is makkelijker dan zelf pannenkoekenbeslag maken. Het is ook nog eens veel goedkoper. Dus laat die dure onnodige pakken kant-en-klare beslag maar lekker in de winkel staan.




De verhoudingen zijn heel simpel: 1 deel bloem, 1 ei en 2 delen melk.  

Pannenkoeken
(3 a 4 pannenkoeken)

Ingrediënten:

- 100 gram bloem
- 1 ei
- 200 ml melk
- zout
- boter om in te bakken

Bereidingswijze:

Maak het beslag door de bloem, het ei en een beetje van de melk te mengen met een garde. Doe beetje bij beetje de melk erbij tot het beslag de juiste dikte heeft. Laat het beslag dan een half uurtje tot een uurtje rusten.

Verhit een pan met een klein klontje boter. Let op, want er hoeft echt maar heel weinig boter in de pan. Net voldoende om te zorgen dat de pannenkoeken niet aanbakken of vast komen te zitten. 

Giet een scheutje van het beslag in de goed verhitte pan en draai de pan rond tot het beslag de bodem bedekt en je een mooie dunne pannenkoek krijgt. 

Als je ziet dat het beslag op de ongebakken kant droog wordt, draai je de pannenkoek om. De onderkant is dan bruin. 

Je kunt de pannenkoek natuurlijk zo laten en met lekker veel stroop en/of poedersuiker oppeuzelen, maar je kunt er nu ook kaas overheen strooien en lekker laten smelten. 

Mijn favoriete variatie:

Begin met het bakken van een paar plakjes ontbijtspek. Als de onderkant bruin is, draai ik de pannenkoek om en strooi kaas over de bruine kant. Als de onderkant dan ook bruin gebakken is, klap ik de pannenkoek dubbel en laat hem dan op een bord glijden. (ik wil er nog wel eens overdreven veel kaas op doen, maar ik ben dan ook een echte kaasverslaafde)

Enjoy



Reacties